SAM Tools and Services
2011. július 11. hétfő
Nincs hozzászólás

A Microsoft 10 évvel ezelőtt mutatta be a Software Assurance (SA, Frissítési Garancia) programot, mely a legtöbb licenckonstrukció esetén egy 3 éves elkötelezettség. Az éves díj szervertermékek esetén a teljes licenc árának 25%-a, míg desktop termékek esetén 29%-a.

A Software Assurance radikális változást hozott a Microsoft termékek verziófrissítésébe. Korábban az új verzió használatához csökkentett áru upgrade (frissítési) licencet kellett vásárolni a meglévő licenc mellé. Az SA megjelenésével ezek az upgrade licencek megszűntek, a szerződés ideje alatt az ügyfél bármikor frissíthet a legújabb verziókra. Ennek persze vannak előnyei és hátrányai is.

Nem mindig előnyös

Az SA 3 éves időtartama alatt a teljes licenc árának 87%-át fizeti ki az ügyfél. Amennyiben ez alatt megjelenik egy új verzió, akkor az ügyfél jól járt, mert 13%-kal olcsóbban kapja azt meg, mintha újra teljes licencet kéne vásárolnia. Ha ez idő alatt nem jelenik meg új verzió, akkor erősen megkérdőjelezhető az SA értelme.

E mellet számításba kell venni azt is, hogy bizonyos verziók hiába jelennek meg, nincs értelme frissíteni rájuk, illetve egy nagyvállalat nem feltétlen cseréli az infrastruktúráját és nem szívesen költ az alkalmazottak oktatására 3 évente. Jó példa erre a Windows XP és Vista esete. Ezt a Microsoft is felismerte és a termékfrissítési ciklusát ehhez igazította. A legtöbb termékből 2-3 éven belül érkezik egy frissebb verzió. Persze ez nem mindig sikerül. Az SQL Server 2000 után ennél jóval többet kellett várni a 2005 megjelenésére.

A Software Assurance ráadásul nem olcsó a maga 25-29%-ával, a konkurenseknél a szoftverkarbantartási és verziófrissítési szolgáltatások általában a teljes licenc 18-22%-áért vásárolhatók.

Több, mint frissítés

A 3 éves szerződés lehetővé teszi az elosztott fizetést, így tervezhetőbbé válnak a szoftverekre fordított kiadások. A Microsoft a legfrissebb verziók használati joga mellé számos egyéb kedvezményt és plusz szolgáltatást csomagol az SA-ba,

  • Desktop termékek Enterpirse verziójának használata.
  • Home use right – Az alkalmazottak nagyon kedvezményes áron vásárolhatnak Microsoft termékeket otthoni felhasználásra.
  • Roaming use right – A felhasználók a vállalati infrastruktúrán kívülről (Pl. otthonról) is használhatják az Office, Project és Visio termékeket.
  • Training voucher-ek a rendszergazdák számára.
  • E-Learning a felhasználók számára

A fentiekből jól látszik, hogy csak akkor éri meg SA-t kötni, ha a vállalat 3 éven belül tervezi a licencelt szoftverek új verziójának bevezetését. Ekkor is érdemesebb csomagként kezelni az SA-t, mintsem szimpla verziófrissítésként tekinteni rá. Hiszen egy szoftver frissítése a vállalaton belül sem csupán a fájlok lecserélését jelenti, meg kell tervezni a folyamatot, tesztelni kell az érintett termékeket az adott környezetben, a végén pedig oktatni kell a felhasználókat. Ennek tükrében pedig nem is olyan rossz választás az SA.

Ugyanakkor nem szabad elfeledkezni arról, hogy a több 10 vagy 100 különböző termék esetén nagyon nehéz követni, hogy melyek azok a legújabb verziók, amiket használhat az ügyfél. Ráadásul az egyes termékek licencfeltételei is változnak verzióról verzióra. Ennek megkönnyítése és az erőforrások kímélése érdekében mindenképp érdemes egy szoftvernyilvántartó rendszer bevezetése.

Nagy Sándor

Nagy Sándor

Mondja el véleményét