SAM Tools and Services
2011. július 7. csütörtök
Nincs hozzászólás

A gyártók ma már számtalan konstrukcióban kínálnak szoftvereket. Ezek egyik érdekes változata az előfizetéses modell, melyet például az Adobe is bevezetett.

Mióta szoftverek léteznek a gyártók mindig arra törekedtek, hogy szellemi termékeik díjazását úgy szabják meg, hogy az minél inkább arányban álljon a felhasználó számára a termék által biztosított üzleti előny nagyságával. Az egyszerű “egy telepítés-egy licenc” megoldásról már meglehetősen korán kiderült, hogy nehéz vele ezt megvalósítani. Így alakultak ki aztán az olyan egészen speciális megoldások, mint a rendelési sor alapú licencelés a számlázó rendszereknél, vagy az ekvivalens hordó alapú licencelés az olajiparban.

Idővel előtérbe került a licencelésben az idő is, mint dimenzió, hiszen a használat időtartama, gyakorisága szintén szoros összefüggésben van az üzleti előny nagyságával, csak persze mérni nehezebb.

Ebben a témában egészen új fejezet nyílhat meg a felhőszolgáltatások terjedésével. A felhőszolgáltatások igénybevételének egyik vitathatatlan előnye ugyanis, hogy a díjazás elsősorban a használati idővel arányos. Persze a felhőszolgáltatás sem az a bizonyos csodafegyver, amely mindent visz és mindenre megoldás, főleg azért, mert sok vállalat egyelőre nem tudja, vagy nem akarja igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat, de mégis rugalmasabb és kényelmesebb licencelési opciókra vágyik.

De vajon kínálnak-e és mit ezeknek a vállalatoknak a szoftvergyártók? Vagyis költőien fogalmazva mi van az ég és a föld között a szoftveriparban?

Az előfizetés

Ilyen konstrukcióval már számos gyártó rendelkezik, és idén áprilisban végre az Adobe is kirukkolt egy előfizetéses ajánlattal a Creative Suite-hoz. Az előfizetés lényege tulajdonképpen az idő dimenzió bevonása a szoftver licencelésbe, vagyis annak biztosítása, hogy a felhasználó csak akkor és annyit fizet a szoftverért, amikor és amennyit használta. Az Adobe idén bejelentett konstrukciója – más gyártók konstrukcióihoz hasonlóan – a szoftver használatát az előfizetési díj ellenében meghatározott időre (1 hónapra vagy 1 évre), akár folytatólagosan több periódusra is biztosítja. A díjfizetés megszűnésével azonban a használat joga szintén megszűnik.

Az Adobe konstrukció egyik különlegessége az, hogy a havi előfizetés bármelyik havi számlázási időszak végén leállítható, majd később újraindítható. Még a szoftver újratelepítésére sincsen szükség, amennyiben az előfizetés lemondása után hat hónapon belül a felhasználó újraindítja az előfizetést. Alkalmi, vagy időszakos termékfelhasználás esetében így lehetőség nyílik arra, hogy a felhasználó csak azokért a hónapokért fizessen ellenértéket, amikor a szoftvert ténylegesen használta.

Gáspár-Hidasi Eszter vezető tanácsadónk cikke a Bitport üzleti infokommunikációs portálon, vagy ide kattintva olvasható.

IPR-Insights

IPR-Insights

Mondja el véleményét